21.7.11

På Strandvägen Onsdagen den 20 juli 2011

Hej på Er!
Precis kommit in efter en härlig middag med goda vänner på altanen!
Idag har flitens lampa lyst starkt på Strandvägen!
Började dagen med storhandling följt av en sväng på stan.
Väl hemma igen var det dags att skörda trädgårdens röda vinbär!

Av dessa blev det:

Lemonad
Så här gjorde jag

I en 5 liters kastrull lade jag 
ca 3 liter röda vinbär 
2 st skivade citroner
1 tsk vaniljsocker
Stötte med en potatisstöt
Kokade upp ca 1 liter vatten som jag hällde över
i med 5 dl socker
Kokade upp ytterligare ca 3 liter vatten som hälldes över till kastrullen var full. Sedan fick detta stå och dra i ett par timmar innan det silades och hälldes upp på flaskor.

4,5 liter vinbärslemonad har vi nu att njuta av.
Barnsligt gott!

Vinbärssorbet
Som jag gjorde så här

Mixa 5 dl vinbär
Häll på 1 dl kallt vatten 
Tillsätt 1 dl pressad citron
2,5 dl florsocker
Blanda väl
Vispa 1-2 äggvitor till ett hårt skum och vänd ner i bärmixen.
Frys i minst 4 timmar!

Min första sorbet och jag blev riktigt nöjd. Så pass att jag bakade dessa kladdkakemuffins så att jag hade något riktigt smarrigt att bjuda kvällens härliga middagsgäster på.
Mannen, Mannens goda vän M, min Goda vän M och min goda vän E gav höga betyg :-)

Vinbärschutney
Som jag gjorde så här

4 dl röda vinbär
1 dl socker
2 msk vitvinsvinäger
1 urkärnad spansk peppar
 Lät allt koka ihop i ca 30 min.
Nu längtar jag bara efter en grillad köttbit att avnjuta den ihop med. Får bli en annan dag! 

Har mer vinbär kvar på bänken som jag ska sätta tänderna i imorgon.

Hoppas ni haft en lika fantastisk dag som jag!




1 kommentar:

  1. Men oj vad många bra recept på röda vinbär, som jag tycker är svårt att hitta användningsområden för. Tackar!

    SvaraRadera